mari click kalau suka blog ni

Monday, January 24, 2011

journey to be a seafarer

salam..


1. Berat hati seorang ibu untuk melepaskan anaknye ini menceburi bidang ini. mula2 mak aku bagi aku masuk alam. pas dah dapat,mak aku ni mcm x bagi plak.aku pun dah naik rungsing. aku ceritakan masalah ni kat kawan aku. kawan aku plak pergi cerita kat ayah die. so, apa lagi. mak aku di counseling ngan ayah kawan aku sampai tetibe mak aku cakap,pergi la masuk alam tu.woha! terkejut juga masa tu. hm..mesti korang nak tahu kenapa ayah kawan aku ni counseling mak aku suruh aku masuk alam kn??  actually, abang kawan aku ni dah masuk alam dah dan dah belayar dah pun. ayah ini melihat bidang perkapalan ini menjamin masa depan. aku pun bukan la dari keluarga yang mewah. so, aku rasa dah sampai masanya aku membalas jasa baik ibu bapa aku tanpa menyusahkan diorang lagi.


2. Akhirnya aku pun masuk alam. peserta2 alam diberi masa 1 week untuk diuji tahap mental dan fizikal. hari pertama masuk,aku pergi ke dewan yang sekarang ni dipanggil polaris hall. aku diberi nama panggilan yang kononnye dipanggil dalam induction tu. semak aku rase dengan name tu. disitu kami di pecahkan kepada 2 kumpulan. dns(diploma in nautical studies) dan dme(diploma in marine engineering). kami diberi taklimat bersama ibu bapa yang hadir. pegawai tu pun meng"up"kn bidang kapal ni. lepas selesai taklimat,parent yang hadir pun balik.


3. Selepas sahaja pak cik paling belakang keluar dewan, semua pintu dewan ditutup dan kami di sudah diberi latihan panas badan.tetibe seorang pegawai menjerit "front support position down".sume buat gaya push up. x leh kene lantai. kitorang pun diberi taklimat untuk 1 minggu dengan keaadan push up. sambil bercakap, sambil die bagi hell(kitorang panggil senaman gini hell).korang mesti nak tahu kenapa kitorang panggil hell. dah sampai mase nanti aku cerita. kami tidak dibenarkan menggunakan handset, rokok dan duit semasa induction 1 week itu. so, sebelum declare barang,semua peserta telefon parent,rakan2 dan dah tentunya awek bagitahu handset kene simpan.


4. Selepas itu,kami diberi rehat die sebuah bangunan lama terletak di sebelah pantai dan ditepi kubur yang diberi nama pasific. kami dibahagikan bilik secara random. semua peserta berehat,mandi dan menunaikan solat time tu. pukul 6.30,aku pun pergi makan kat galley(dalam bahasa darat,cafe)hehe.. sedap. bende yang x penah aku makan pun ade.mewah la orang kate.(time tu jela..nanti aku cerita plak bab x baiknye).maghrib pun berlalu. belum sempat nak solat isyak, tetiba ade inspection. kelam kabut budak2 kemas bilik.


5. Tepat pukul 9.30, semua lampu kene padam dan ready for inspection. satu persatu bilik diperiksa.(diorang bukan nak periksa sangat pun). sampai di bilik aku, sume almari di buka dan baju2 yang dilipat kemas dalam almari di campak ke lantai dengan gembira dan senang hatinya oleh pegawai2 dan senior2.haha.. best sangat tengok orang buat inspection. nak tergelak pun ada.hehe..sampai la pukul 10.30.pastu semua kene tutup lampu.terpaksa la solat dalam gelap bagi yang x bersolat lagi. hari sudah lewat,semua peserta tidur lena menghilangkan penat datang dari jauh ke melaka dan melayan kerenah pegawai2 alam. so,kita sambung di post yang akan datang dengan pengalaman yang menghiburkan dalam masa 1 week induction itu. jumpa lagi..nantikan......

7 comments:

Nabilah Anafi said...

macam dalam pulapol je. haish, kesian.
tapi tak apalah kan.
nak balas jasa ibu n ayah.

khairi said...

erm..thanks 4 ur concerned.
saya baru disini.
harap boleh tunjuk ajar.
thanks..

zixer atizar said...

ni dah xde keje la ni.. smart gmbr kanan skali tuh.

khairi said...

da bosan sangat da ni.sape ni??anda ade ke dalam gambar sblh kanan 2??
meh follow..

Anonymous said...

mmg trbaik wokkkkkkkkkkkkkk

khairi said...

sedih x??hehe..

Anonymous said...

sedih sgt.....hahahahahahaha

Post a Comment