mari click kalau suka blog ni

Tuesday, February 22, 2011

port shuwikh, kuwait

salam..

port seterusnya...




macam biasa la..x dapat turun lagi port ni..tangkap gambar kat laut dah la..huhu..





ni la bagunan kat belakang aku tu..










ini ikan lagi..ikan ni sedap.manis isinye..



ikan ni x brape sedap sangat.tapi balun je la..hehe..


haaa....tunggu port lepas ni..port lepas ni aku dapat turun. xkan asyik x dapat turun je kan..hehe..



Saturday, February 19, 2011

port dammam,arab

salam..

maaf kerana lewat sedikit mengeluarkan entry ni coz minggu lepas saya ke melaka. ade kursus perlu dilakukan sebelum menaiki kapal. so, saya semakin hampir untuk naik kapal.

sekarang kita sudah sampai ke port dammam, arab. ia mengabil masa lebih kurang 2 ke 3 hari untuk sampai ke sana. sampai sahaja di perairan arab ini, kapal saya tidak boleh masuk ke perlabuhan kerana parking full. so, captain terpaksa anchore di perairan arab selama 1 hari. malam itu kami memancing ikan. nak tengok ikan ape kami dapat??



saya pun x taw ape name ikan ni. tapi goreng pun sodap.





ni la gelagat aksi memancing. bukan main ramai lagi. yang ade duty, kene duty la. yang xde, inilah peluang nak release tension selepas bekerja keras dan berat. bile dapat ikan 2, feel die lain macam.hehe.



aku dapat tangkap dari sini je. aku x kuar kat port ni kerana ade keje maintenance yang perlu dilakukan sebelum belayar ke tempat lain. bukan semua port aku boleh turun. aku amik gambar mane yang nampak lain dari lain je. nantikan di port seturusnya.

kenapa seafarer??

salam...

kerja darat....

  1. kul 6 pagi dah bersiap2 g kerja.
  2. kene hadapi traffic jam.
  3. weekend cuti.
  4. dekat ngan family dan kawan lama.
  5. kene bayar duit rumah, api, air, kereta.
  6. makan sendiri.
  7. duk dalam air cond
  8. leh main face book
  9. leh main dota ramai2..hehe..
  10. gaji banyak.
  11. leh lepak dengan kawan2.
  12. jumpe orang yang same setiap tahun.kalo x tukar kerje la..
  13. leh tengok bola.
  14. leh tengok berita.


kerja laut..
  1. 1 jam sebelum g duty bru bangun.
  2. nak pergi keje jalan kaki je ke engine room.
  3. weekend x cuti. cuti umum pun kene kerje.
  4. jauh dari family dan rakan.
  5. x yah fikir soal rumah, bil2 sume.
  6. makan free.
  7. duk tempat panas. dekat ngan engine
  8. xleh on9.
  9. main game pun sorang2.
  10. gaji cukup2 makan je.
  11. lepak ngan orang2 yang lebih berpengalaman. korang mesti taw ape yang kitorang sembang kalo ngan orang berpengalaman dan sume laki..adoi...
  12. tiap 6 bulan, jumpe orang baru. ramai kawan.
  13. nak tengok bola? tengok bola sendiri la jawabnye.
  14. xtaw langsung pasal dunia. time aku turun kapal last aritu pun aku x taw yang perdana menteri dah 2 bulan tukar.sadis...tetibe akau tengok kat berita, Najib da jadi PM dah..

perbezaan ini menunjukkan ade kebaikan dan keburukan masing2..fikir2kan dan selamat beramal..

aku nak tanye korang sikit..korang rase pekerjaan pelaut ni jahat ke??pls comment..

Friday, February 11, 2011

port Bandar Abbas, Iran

Salam.

Sebelum masuk kedalam port bandar abbas ni, aku sempat menjenguk ke luar kapal. ape yang menghairankan aku ialah laut ini berwarna merah kehijauan. bile aku tangkap gambar, laut nampak hijau je. bile aku tanye kawan aku untuk pastikan aku x bermimpi, die pun pelik gak warna laut die lain.


Nampak x merah2 sikit kat dalam kotak hitam 2?

Ni antara gambar2 yang sempat aku ambil sebelum dan semasa aku turun Bandar Abbas ni..



Tug boat

Tug boat ni digunakan semasa nak membawa kapal masuk kedalam port. untuk parking kapal.




Aku tangkap gambar keta ni coz keta ni macam comel je aku tengok.hehe.


Muke bangga dapat pegang bendera iran.

Sebenarnya aku sangat berbangga dengan Iran coz diorang antara negara Islam yang x takut pada US. 


teh iran. captain belanja. aku AJK telan je.hehe..



Ni 2nd engineer aku tolong aku tangkap. die kate bukan senang nak dapat peluang tangkap kat sini. die pun 1st time masuk sini. so, maybe lepas ni aku x sampai sini lagi.



Nampak panas tapi hakikatnye tengah sejuk skang ni. time raye aji. tapi kalau panas, memang panas gile.

So,ni je la aku leh kongsi coz kapal kontena ni x duk lame dalam port. paling lame pun 1 ari je. xdapat la nak berjalan tempat lain. duit pun bukan ade sangat.hehe..

Sunday, February 6, 2011

pelayaranku

salam..

M.V Bunga Bidara hanya anchor di singapore selama 1 week. aku naik kapal tapi kapal x jalan. macam yang korang tengok kapal kat laut yang x gerak2 tu. itu dipanggil kapal tengah anchor. pastu aku bergerak ke tanjung pelapas anchorage. aku hanya menunggu untuk pergi belayar dengan hati yang sedih. time tu ekonomi jatuh. gaji pun jatuh la. kapal pun banyak yang sangkut.

Lepas 3 bulan anchor, barulah bermulanya perlayaran aku ke destinasi pertama iaitu karachi, pakistan. korang penah pegi? perjalan dari malaysia ke pakistan mengambil mase kira2 5 hari. dalam masa 5 hari tu macam2 la berlaku. kapal goyang selama 3 ari. so, tido pun sambil goyang. hehe..





Ni la karachi. sory la x dapat nak tangkap gambar banyak kat sini coz kat sni juga adalah tempat tentera laut pakistan.sebenarnye, kami x dibenarkan tangkap gambar. time ni ade lebih kurang 3 biji kapal selam kat tepi tu. cuak jugak la nak amik gambar.


Time ni aku x turun coz captain x bagi. tapi xpe, dapat gak merasa nasi briani diorang. paling sedap pernah aku rase. tapi aku x penah tengok la cara diorang buat. kalau aku tengok, aku x bedal kot nasi ni.hehe..

Nantikan port yang seterusnya..

Welcome M.V Bunga Bidara

Salam..

M.V Bunga Bidara.. name penuhnye, motor vessel bunga bidara.


Mari basuh baju ramai2 guna air hujan.

Ni time anchor. time darurat. bile kapal x jalan, kapal x leh produce air bersih yang diproses dari air laut. so, kne la berjimat cermat. ade orang kate orang kapal ni senang. bukan semudah yang disangka. banyak cabaran dan dugaan yang perlu ditempuhi. mari naik, baru tahu.




Ni la bilik aku. ade kerusi panjang dan almari belakang tu. jangan lupe solat taw. aku amik pic ni time bosan2 untuk tunggu waktu isyak. azan maghrib dan iayak akan dilaungkan oleh cadet2 secara bergilir2 termasuk la aku.





Ni pula katil aku. double decker. sebelah tu meja untuk study. aku duk berdua dengan kawan aku.



Ni la projek ble x duty. release tension. 



Ni pula tempat makan aku. time ni tengah bersiap2 untuk raye esoknye. nanti aku wat entry raya atas kapal plak. sedeh...



Friday, February 4, 2011

welcome to seaman world

salam..

entry ni aku nak berkongsi pengalaman 1st time naik kapal. perkenalkan kapal pertama aku....


M.V Bunga Bidara

aku closed up kan lagi...




ni nampak cantik skit coz lepas dry dock..

kapal ni sama umur dengan aku. lahir pada tahun 1989. tapi masih kuat lagi. kat kapal ni aku x banyak blaja teori tapi banyak practical. sume skill2 repair, aku blaja dari kapal ni. kapal lama ni banyak problem die. ble banyak problem, makin banyak la aku belajar. penat tu memang la penat. tapi name pun dah kerje kan. disini aku dapat lihat yang engineer disini x seperti engineer lain. ape yang problem, engineer la yang kene repair. kitorang xde technician nak disuruh repair bende2 ni dan kitorang x hantar machinary yang rosak itu ke darat. dari kecik lagi aku nak jadi engineer macam ni. xkan asyik teori je tahu.

time aku nak on kapal ni, aku kene terbang ke singapore coz kapal ni mase tu berada di singapore. 1st time naik flight rase macam jakun sikit.hehe.. gembira dapat naik flight free. tapi pas flight ni aku rase dah xnak naik flight. ngeri naik flight ni. alhamdulillah, aku akhirnya sampai di singapore. x banyak tempat yang aku leh jalan coz 1st time pergi negara orang. nanti ape2 jadi, susahlah. duit pun xde mse 2.

Tuesday, February 1, 2011

why ship called she?


salam..

post ni aku nak kongsi info about kapal lagi. 

kalau korang ade tengok memo yang opis bagi kat kapal,  memo tu mesti tulis macam ni...

dear capt,
 this vessel will arrive at port jabel ali,UAE. she will bla.blabla..kenapa panggil she?? 

kerana..
  1. She always wet on the bottom and drain on top  (Ia selalu basah pada bahagian bawah dan kering pada bahagian atas)
  2. There is always a great deal of bustle around her (selalu menjadi penenang disetiap kesibukan)
  3. there is usually a gang of men about (selalu dikerumuni laki-laki)
  4. She has a waist and stays (Ia selalu berkacak pinggang dan menggoda)
  5. It takes a lot of paint to keep her good looking (Selalu mencantikan dirinya dengan bedak yang tebal agar selalu kelihatan cantik)
  6. She shows her topsides and hides her bottom (Ia selalu menampakan bahagian atas dan menutupi bahagian bawahnya)
  7. It takes an experienced man to handle her correctly (Hanya lelaki  yang berpengalamanlah yang boleh menanganinya)
  8. And without a man at the helm, she is absolutely un- controllable (tanpa lelaki /tanpa helm, maka sudah pastikan ia tidak boleh dikawal ).

it all about seaman life..